MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Iklan jap

Followers

Google+ Followers

Selasa, 12 April 2016

Tak nak uban? Makan ni....

Salah satu perkara yang menakutkan bagi wanita apabila rabun beruban. Tidak kiralah anda tidak bertudung mahupun bertudung. Apabila beruban sedikit sebanyak akan rasa diri sudah berumur sedangkan yang muda ada juga rambut beruban. Ada juga diantara kita yang mewarnakan rambut seperti menggunakan inai. Sebenarnya ada cara untuk mencegah daripada rambut beruban. Anda boleh makan makanan yang berkhasiat dan membantu mengelakkan uban tumbuh.

Sayuran hijau
Tahukah anda kulit kepala memerlukan vitamin B-6 dan B12? Ini untuk menghasilkan sel darah merah yang mana berfungsi membawa oksigen serta nutrisi. Jadi anda dinasihatkan mengambil sayur berwarna hijau pekat untuk mendapatkan khasiat vitamin B.


Coklat
Coklat menghasilkan melanin iaitu sumber warna rambut. Selain itu, kacang dal dan cendawan juga mempunyai zat yang sama.


Salmon
Unsur selenium dalam ikan salmon membantu menghasilkan hormin yang penting bagi rambut. Jadi, jom makan ikan salmon selalu.


Strawberi
Buah-buahan jenis beri seperti strawberi mampu meningkatkan penyerapan vitamin C yang menghasilkan kolagen.

Almond 
Almond mempunyai khasiat vitamin E jadi sesuai untuk rambut dan juga bagus menurunkan kadar kolestrol dalam darah.

2 ulasan:

  1. Sayur sentiasa dalam list masakan di rumah tapi tak terfikir pun pasal uban ni.. huhuhu.. tetiba rasa susah hati takut ada uban..

    BalasPadam
  2. Semua tu selalu kakak makan melainkan salmon - mahallah dik oooi:)
    Kalau sesekali adalah.

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.