MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Iklan jap

Followers

Google+ Followers

Isnin, 11 April 2016

Jagalah jantung kita

Amalkan 10 Makanan Ini Untuk Menjaga Jantung Kita

Ramai di antara kita kurang menitik beratkan tentang makanan yang diambil setiap hari sehingga terlupa nutrien yang diperlukan oleh organ penting tubuh supaya sentiasa sihat.

Tahukah anda, ada beberapa jenis makanan yang sihat untuk organ terpenting manusia, iaitu jantung?

Jantung berfungi untuk mengepam dan mengedarkan darah ke seluruh badan, dan boleh diumpamakan seperti sebiji bateri.

Jadi, untuk menjaga jantung anda sihat dan setiasa berdegup normal, apa kata anda amalkan 10 jenis makanan ini:

KekacangKacang-kacang seperti walnut dan almond.

BerriesBlueberries, raspberries, strawberi dan jenis beri lainnya kaya anti radangan.Berfungsi mengurangi risiko penyakit jantung dan kanser.

Kacang peasTambah pengambilan kacang peas, seperti kacang merah dan kacang hitam.

BayamBayam kaya akan berbagai komponen sihat seperti lutein, folat, kalium dan serat.

Biji rami (linseed)Biji rami kaya dengan serat dan omega-6.Pengambilan biji rami dicampurkan dengan oatmeal.

Kacang SoyaKacang soya membantu menurunkan kadar kolesterol karena rendah lemak.

Makanan BeroatMulakan hari anda dengan semangkuk oat panas. Makanan ini kaya asid lemak omega-3, folat dan kalium. Selain itu,ia kaya dengan serat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan mencegah pembentukan plak di dinding arteri.

Salmon“Salmon mengandungi karotenoid astaxanthin, yang merupakan sebuah antioksida kuat,” menurut Stephen T. Sinatra, MD, penulis Lower Your Blood Pressure In Eight Weeks, health.com. Ikan yang kaya asid lemak omega-3 ini efektif menurunkan tekanan darah dan mencegah pembekuan darah. Makanlah dua keping salmon seminggu kerana ia boleh mengurangkan risiko meninggal akibat serangan jantung hingga 33 peratus.

AvocadoMenambah lemak sihat ke dalam diet anda. Makanan yang kaya lemak tunggal tidak tepu ini mampu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan meningkatkan kadar kolesterol baik HDL dalam tubuh. Avocado sangat baik.Makanan ini memungkinkan penyerapan karotenoid lain, khususnya betakaroten dan lycopene, yang sangat penting untuk kesihatan jantung.

Minyak zaitunMinyak zaitun kaya akan lemak tunggal tidak tepu.Ia adalah pengganti baik bagi mentega.

Sumber: homefamilysite.com
               : Astro Gempak

3 ulasan:

  1. yang betul2 aku makan pun adalah bayam...i like bayammmmm...

    BalasPadam
  2. Ingat nak amalkan jugaklah makanan yg boleh mengawal kolestrol.... Takut sejak dah kilauan ni huhu

    BalasPadam
  3. Saya suka semuanya kecuali bayam. Itu pun tak tahu jantung ni sihat ke tidak. Kalau tak sakit, harapnya sihatlahkan.

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.