MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Iklan jap

Followers

Google+ Followers

Khamis, 18 Jun 2015

Pembaziran kita di bulan puasa

Assalammualaikum semua. Salam 1 Ramadhan dari lea. Sahur jam berapa pagi tadi? Lea jam 4.30 dah bangun dan panaskan lauk-lauk yang dimasak semalam. Jam 5 lebih dah selesai semua. Jam 6.30 dah bertolak ke pejabat sebab nak elakkan kesesakan yang pasti akan berlaku. Balik 4.30 petang pun sekarang dah sesak sebab semua orang berebut nak balik awal dan sampai kerumah awal untuk masak dan ada juga yang nak ke bazar ramadhan.

Sebut pasal bazar ramadhan, lea dah cakap dengan suami tahun ni takde dah nak beli-beli lauk kat bazar ramadhan. Dahlah mahal, belum tentu sedapnya. Yang tak syoknya ada yang lebihan semalam dipanaskan balik dan adakalanya basi pun dijual. Kuih jangan cakap. Pernah terkena inti karipap dah basi. Adui...tak semua peniaga macam ni. Ada yang betul-betul jujur berniaga. Yang tak jujur ni. Cakap dengan suami ramadhan ni lea akan masak macam biasa je bezanya ada kuih dan semestinya buah kurma mesti ada.

Tadi sampai awal dekat pejabat. Jam 6.50 dah thumbprint. Sementara menunggu pintu pejabat buka, dok bacalah surat khabar semalam dan lea tertarik dengan artikel di bawah. Mengapa ini berlaku? Yelah, seperti yang lain lea pun sama semuanya teringin. Tengok tu sedap, tengok ni sedap lastnya terbuang macam tu je. Yelah masa tu belum ada keinsafannya lagi. Main beli je. Tu baru bab makanan. Belum air lagi. Air sampai 3-4 jenis dibelinya. Kadang-kadang bila buang tu sayang tau. Tak boleh jadi ni. Kena perbetulkan apa yang tak betul. Jadinya kena masak sendirilah jawabnya. Masak dalam kuantiti yang boleh dimakan semasa berbuka dan sahur sekali. Tulah adalah jalan penyelesaian terbaik bagi lea. Bila difikirkan perbelanjaan untuk bulan ramadhan lagi banyak dari bulan biasa. Harapnya azam tak nak beli akan smapai ke penghujung ramadhan nanti. 



3 ulasan:

  1. tu la...dh pesan dh kt suami td ptg mgkin sy x smpt blk msk.kompem jem truk.srh suami beli 1 2 jenis kuih ja.mlm ckit br nk msk nasi smua tu...

    td sahur pon ngam2 ja masak.ada lebih nasi n sayur ckit suruh suami suapkn anak sblm anta pengasuh pkl 11 pagi

    BalasPadam
  2. dana mmg tiap hari dtg awal kul 6.20 dh grk dr umah.... sampai opis dlm 6.45... even pose pun sma begitu jgk tp tak tau ptg balik camne lah, msti jem di sana sini

    insyallah thn ni takmo ke param utk beli juadah, lbh suke msk sendiri juadah berbuka... lg jimat n puas hati rasanyer...

    BalasPadam
  3. huhu..maklumla nafsu susah dikawal..makanya berlaku la pembaziran..huhu

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.