MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Iklan jap

Followers

Google+ Followers

Jumaat, 21 September 2012

Keranamu jeruk petai

Balik dari Teluk Intan hari tu banyak bawak petai.Ada yang beli ada yang orang bagi.Lea , kalau petai yang dibuat sambal tumis baru lea makan.Kalau nak buat ulam macam tu je memang tak makan.Tak taulah kenapa. Tapi kali ni suami nak buat jeruk petai. Mungkin bagi kalian biasa, tapi bagi lea pertama kali buat jeruk petai ni. Dahlah suami kerja luar jadinya lealah yang kena buat jeruk ni.Suami yang ajar mengikut resepi mak mertua.


  1. Mula-mula rebus petai dengan kulit-kulitnya sekali. Tanya juga kenapa dengan kulit-kulitnya. Suami cakap senang nak asingkan isi dengan kulit nanti dan satu lagi getahnya hilang.
  2. Dah tu rebus sampai warna kulit petai berubah dan nampak macam dah layu dah.
  3. Asingkan isi dna kulit
  4. Sediakan air garam
  5. Masukkan petai dalam air garam.
  6. Tadaaaaaaaaaaaa siap.....
**taip kat sini senang nak rujuk lain kali bila nak buat sebab makcik ni sekarang seorang yang sangat pelupa.






11 ulasan:

  1. Sesekali kakcik suka juga makan petai. :)

    BalasPadam
  2. errr... x makan petai la.. :)
    eh rumah dia ni dh cantik.. ceria jer... :)

    BalasPadam
  3. perghhh sedap niee
    tapiii mak aihhh bauu diaaaa mantopsss ekeke ;)

    BalasPadam
  4. macam nyaman jak menu tok cik oo.. terliur hehehe

    BalasPadam
  5. aduhai...sya suka
    tapi malangnya enpakwe tak makan pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia tak rasa lg tu....klu dah rasa silap2 nak lagi...

      Padam
  6. salam..nak tny..sy jeruk petani tu tapi jadi pahit.. kenapa ek?

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.