MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Iklan jap

Followers

Google+ Followers

Isnin, 27 Ogos 2012

Riuhnya...sebab lemang je pun...

Orang yang baru nak membuat lemang


Tahun ni tahun pertama beraya tanpa arwah bapa mertua.Bapa mertua memang rajin part cari buluh, daun pisang dan semestinya membuat lemang. Tapi tahun ni, suami dan abang ipar je yang buat. Buluh beli, daun pisang pun beli jugak. Yang kelakarnya daun pisang dekat depan rumah je. Pokok buluh pulak di tepi rumah je.

Part membuat pulak memang kecoh dua beradik tu. Salah masuk daunlah.Daun tualah. Buluh terlebih panjanglah. Macam-macam. Yang menjaga lemang semasa dibakar , abang ipar.Bayangkan dari jam 11.30 pagi sampai jam 5 petang lemangnya tak masak-masak. Rupanya buluh lemang dengan bara api tersangatlah jauh kedudukannya. Tu yang mak mertua bising.Masa arwah abah ada taknak belajar buat lemang….

Tapi semasa berbuka di akhir Ramadhan dapatlah jugak makan lemang hasil tangan suami dan abang ipar.Sedap lemangnya.Lemak, masin secukup rasa. Suami dah cakap, raya depan dekat Kuching bolehlah buat lemang.Nanti abang buat katanya…..Ok jugakkan. Tapi yang tak tahan takut lea sekali yang kena membuatnya nant.

Terasa betul arwah takde.Kalau tak dia jugak yang sibuk di dapur…Semoga dia tenang disana.

1 ulasan:

  1. Arwah mak dan bapa kakcik memang pandai buat lemang yang sedap, tapi anak2 mereka sorang pun tak reti. :(

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.