MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Bercerita Bersama

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Google+ Followers

Sunday, 16 October 2011

Cekodok ikan lumek

Lea pernah bertanya dengan kawan-kawan dekat sini , tau tak ikan lumek.
Ada yang tau dan ada jugak yang tak tau.
Bagi yang tak tau nilah ikan lumek.
Dekat puchong ni setelah lima tahun nilah kali pertama lea nengok ikan ni dijual di Pasar Segar Pak Lang dekat Puchong Perdana.
Ikan ni sedap dibuat sup, dibuat cekodok, dibuat asam pedas dan hari ni suami membuat eksperimen membuat goreng tepung.
Sedap rupanya.....
Lea pulak buat cekodok untuk minum petang ni.

Nilah adunan cekodok lea.
Campuran bawang besarr, daun bawang, cili dipotong halus,
 isi ikan lumek yang lea blend dan isi ikan lumek yang lea potong halus-halus.

Cekodok tengah digoreng dalam minyak yang panas.

Siap sudah.....Jemput makan semua.....

11 comments:

  1. yahhhh..alu nelan air liur nangga gambar cucur lumek tuk eh...lamak na dah sik makan ikan lumek tuk..kamek paling suka sup ikan lumek..aduh2...kelak mun balit mesia lak, maok carik ikan lumek kei molah sup..hehe

    ReplyDelete
  2. lupak nanyak tek, camne urang sinun nunggah ikan tuk? lumek juak kah?

    ReplyDelete
  3. @Kamil L aduh...sori...mun dekat maok merik sikit. auk..ikan tok nyaman dipolah sup. tapi laki mek sik berapa suka di polah sup

    ReplyDelete
  4. @Kamil L disitok di gelar ikan lumek juak..tapi sik taukla rh tempat lain ngelar nya apa

    ReplyDelete
  5. xpernah dgr ..fes time bru dgr ikan lumek ni

    ReplyDelete
  6. Pertama kali kakcik dengar nama ikan lumek tu. Buat cucur macam kita guna ikan bilis, ya? :)

    ReplyDelete
  7. @SoLy SoLicioustulah orang sini ramai yang tak tau ikan ni

    ReplyDelete
  8. @kakcikaah kak chik. buat mcm cucur ikan bilis tu.

    ReplyDelete
  9. first time munna dengar ikan lumek dan melihatnya

    ReplyDelete
  10. Sebab rasa dia lemak macam ikan bilis sedap buat cekodok Lea:)

    ReplyDelete
  11. Cucur ikan lumek bru nk cuba buat.

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda.