MASAKAN JALAN-JALAN ADLI HANYA KENANGAN PERKAHWINAN VIDEO ADLI

Iklan jap

Followers

Google+ Followers

Jumaat, 7 Mei 2010

CERITA SEEKOR LEMBU


Aku sebenarnya sejak 2 , 3 minggu ni suka na.. makan rendang limpa lembu yang aku beli dekat pasar malam dekat ngan rumah aku. Rupanya banyak jugak bahagian bahagian lembu yang kita makan ek. Ni yang aku tau...tetapi aku tau banyak lagi...kan?kan?



DAGING LEMBU

Biasanya di masak kari, masak kicap,rendang dan macam macam lagi.



EKOR

Sup ekorlah yang sedap.Kalau dikedai semangkuk sup ekor RM 6-RM9. Sedap.......



HATI

Biasanya dibuat kari kering.Kalau dekat Kuching time kenduri biasanya di buat sambal goreng.


PERUT/BABAT/TOWEL(aku panggil gitu)

Selalunya dibuat kerabu.Kalau dekat Kuching selalunya dicampur dengan hati lembu untuk dibuat sambal goreng.



KULIT

Yang ni aku tak surelah kat sini ada ke tak?Tapi mak aku rajin na wat benda nni. Dia bakar dulu, kemmudian kikiskan bulu bulu yang dah terbakar.Bakar lagi...Sampai bersih.Selepas tu di basuh sampai bersih.Dihiris kecik kecik.Kalau mak aku dia suka campurkan ke dalam bubur pedas atau wat sup.Bgai aku yang selalu makan..oklah rsanya.Sedap gak.


LIMPA

Ni aku suka makan yang di wat rendan je.Makan dengan pulut kuning.Hari ni makan dekat opis mak NURUL wat.Sedap...Lain kali leh bawak lagi.Tapi aku nak try lah wat rendang limpa ni.Rasa korang menjadi ke tak aku wat ek?


PARU

Aku suka kalau di wat masak sambal atau goreng.Paru selalu gak suami aku beli sebab dia suka makan. Aku biasa wat goreng goreng garing garing.

Oklah...itulah kisah seekor lembu.Korang lak suka makan yang mana?





1 ulasan:

  1. Paru masak sambal feveret... aaaa.. terliur kejap... haha...

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.